Πέμπτη 4 Απριλίου 2013

Σάιενς φορ ολ (14) - Οι βιταμίνες εν συντομία απο την σκοπιά ενός βιοχημικού.

Ούλλοι ξέρουμε οτι οι βιταμίνες εν κάτι που χρειαζεται ο οργανισμός μας τζαι οτι η έλλειψη τους μπορεί να προκαλέσει πολλά προβληματα. Το πόιντ ομως τουτου του ποστ δεν ειναι να σας πω ποια βιταμίνη καμνει καλό σε τι (μεταξύ μας τουτα ουτε εγω τα ξέρω). Το πόιντ και ο στόχος μου για τουτο το ποστ ειναι να σας πω σε 1-2 παραγράφους τι είναι οι βιταμίνες στα μάτια ενος βιοχημικού.

Οι βίταμινς ή βάιταμινς, ανάλογα με τι άξεντ προτιμάτε να έχετε στα αγγλικα, ειναι οπως λαλεί και η γουικιπίντια (που με βοηθά στα ελληνικά μου) μια ταξη χημικών ενώσεων οι οποιες ειναι απαραίτητες για τον οργανισμό αλλα που ο ιδιος συνηθως δεν μπορεί να κατασκευάσει. Γι'αυτο τζαι η διατροφή εν σημαντική.

Με αλλα λόγια, οι πρωτείνες εν κατι χημικές ενώσεις, molecules, που ειναι απαραίτητες για την λειτουργία μερικών πρωτεΐνών. Ας δουμε το παραδειγμα πιο κάτω. Το κίτρινουδι ειναι η βιταμίνι Α, δηλαδή η ρετινόλη τζαι οι υπολοιπες κορδέλες ειναι η πρωτεΐνη. Για οσους θέλετε μια επαναληψη για τις πρωτεΐνες, κλικ χίαρ. Στα αλλα 2 εικονίδια βλέπουμε εναλλακτικους τρόπος με τους οποιός συνήθως οι χημικοί απεικονίζουμεν τα διαφορα σχεδιουθκια μας! Χωρίς την κιτρινούδα την ρετινόλη, τουτη η πρωτεΐνη δεν θα εμπορουσε να κάμει σωστά την δουλειά της τζαι αρα οτι μηχανισμός ελεγχεται ή εξαρτάται που τουτη την πρωτεΐνη μπορει να εχει σοβαρό προβλημα.


Αρα τι ειναι το take home message αυτού του συντομου (επειδη ειπαν μου τα τεράστια μου σάινς φορ ολ εν φοητσιαστικά) ποστ;;; Οι βιταμίνες ειναι μικρά και χαριτωμένα χημικά μόρια που συνηθως ο οργανισμός μας δεν μπορεί να παράξει μόνος του και ειναι απαραίτητες για την σωστή λειτουργια πολλών πρωτεΐνων και κυτταρικών λειτουργιών.

18 σχόλια:

  1. Κυρία κυρία έχω απορία.
    υπάρχει όριο στες πόσες βιταμίνες μπορείς να χρησιμοποιήσεις σε χ διάστημα; Δηλαδή, υπάρχει όριο πάνω που το οποίο οι βιταμίνες εν δουλεύκουν ή μπορούν να βλάψουν;

    Επίσης, μπορείς να χτίσεις "στοκ" που βιταμίνες τζιαι να τες χρησιμοποιήσεις άμαν τες χρειαστείς; όξα εν προνόμιο μονο του λίπους τουτο; χεχε

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. χαχαχα προνομιο του λίπους! χαχαχα

      Οριο το οποιο εν μπορεις να ξεπεράσεις φανταζουμε για μερικες θα υπάρχει...εν ειμαι ειδικος. Το να εχεις στοκ επισης δεν ειμαι σιουρη αλλα που βιοχημικής αποψεις λιο δυσκολο γιατι με τον κακο χαμο των χημικών αντιδράσεων που γινουνται στο κυτταρο, δυσκολο να μεν διαλυθουν με τον καιρό.

      Διαγραφή
  2. *slightly embarassed*
    Θα σου ομολογήσω την αλήθκεια τζιαι θα σου πω ότι τούτο εν το 1ο σάινς φορ ολ που εθκιάβασα ούλο τζιαι ΕΚΑΤΑΛΑΒΑ το θέμας.
    Ντάξει ενδιαφέρουμε τζιαι οι βιταμίνες δε λέω, αλλά θενκιου Πρας μου. Τωρά με πολλά εύκολο τρόπο εκατάλαβα τι εν οι βιταμίνες.
    Μιαν ερώτηση, η βιταμίνη Α είπες εν πολλά σημαντική για να κάμουν φάνξιον οι πρωτεΐνες...με τις άλλες βιταμίνες όμως τι γίνετε; Εν εξίσου σημαντικές η παίζουν δευτερεύοντα ρόλο σε έναν οργανισμό;
    Ταντά! Είδες που ήμουν καλή μαθήτρια. Έκαμα τζιαι ερώτηση. :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Έ όι έθελα πιο μεγάλο ποστ εγώ!!!!

    Θα έθελα να ακούσω λλία παραπάνω για ένζυμα τζαι πως μας βοηθούν πχ στην όραση, στη πήξη του αίματος....
    Γιατί τί θα σου ήταν το αίμα χωρίς λλίον vitamin K carboxylation! Θα ήταν νερό με λλίο ληγμένο τριαντάγυλλο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Όι ρε!! Εκατάλαβα τα ούλλα που την πρώτην! Wehey!!!! Νομίζω αξίζω μιαν επιβράβευση. Να επιβραβευτώ με τις βιταμίνες του παγωτού ή της σιοκολάτας άραές σου;

      Διαγραφή
    2. Κόρη Ρο-Αμ εν επρεπε καν να τα θκιεβάζεις εσυ! Τουτα εν για γενικές γνω΄σεις! Αν πω να γραψω για καρποξιλέισιον, θα συρουν ντομάτες τζαι γιαουρτια πανω στο μπλογκ!

      @Ασπρουδα
      Χαχα προτεινω παγωτο με σοκολάτα μαζι! :)))

      Διαγραφή
  4. Ωραίο θέμα πρασινάδα μου. Απορία,,εν καλά να πίνουμε βιταμίνες σε μορφή χαπιών(τα λεγόμενα συμπληρώματα διατροφής) ή εν καλλύτερα να τις παίρνουμε μέσω τις διατρφής μας?
    anonimi X

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Τα χάπια εχουν παραπάνω ποσοτητα. Αν για καποια εχεις μεγαλη ελλειψη θα υποθεσω οτι τα χαπια θα εν πιο εφέκτιβ. Υπενθυμιζω ομως οτι άι αμ νοτ δατ κάιντ οφ έι ντοκτορ! :)

      Διαγραφή
  5. Β12 και πασης Πρασιναδος!
    (οπως Σερενατα και πασης Ελλαδος... τι αθυμηθηκα παλαι!)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. ΩΩΩΩ αγαπω την Σερενάτα και πασης ελλαδος! Εφτασα την τζαι εγω την διαφημιση! :)

      Διαγραφή
  6. Όφείλω να ομολογήσω ότι για πρώτη φορά κατάλαβα ολόκληρο το Σάιενς φορ ολ. Συνήθως που ένα σημείο και μετά έχανα το. Μπράβο Πράς! Ευχαριστούμε που μας τα κάμνεις κουτσιά καθαρισμένα! Εννά έχει διαγώνισμα σε τούτο ή μόνο στα άλλα που εν καταλάβουμε μας κάμνεις απρόοπτα;;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ε ειπα να το κρατησω μικρό, 1. γιατι ενιξερω ουτε εγω πολλα για το θέμα τζαι 2. να μεν σας τα πρίζω! :)

      Απροοπτα εν εκαμα ως τωρα....μεν μου βάλλεις ιδέες! :)

      Διαγραφή
  7. I swear to God είχα γράψει εχτές τζιαι ξαφνικά εξαφανίστηκε το σχόλιο μου. Γγγκκρρρρρρ!
    Τέσπα. Όπως έλεγα...Θα είμαι ειλικρινής, εν η πρώτη φορά που εθκιάβασα ΟΥΛΟ το σάιενς φορ ολ τζιαι ΕΚΑΤΑΛΑΒΑ το θέμας, που μπιλίβ μι, για μένα που εν καταλάβω Θεό που τούντα πράματα ιτς έι μπιγκ ντίαλ. Τωρά με απλό τζιαι εύκολο τρόπο εκατάλαβα το τι είναι οι βιταμίνες. Να κάμω τζιαι μια ερώτηση όμως, εν ξέρω αν εν βλακεία που έννα πω ή όι αλλά θα την κάμω...Αφού η βιταμίνη α' είναι τόσο σημαντική για να γίνουν τζιαι οι πρωτεΐνες φάνξιον οι άλλες βιταμίνες τι ρόλο παίζουν; Εν εν τόσο σημαντικές;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Είδες ήντα καλή μαθήτρια ήμουν. Έκαμα τζιαι ερώτηση. Ελπίζω να μεν εν χαζή, αλλά τζιαι να είναι εν ωραίο να μαθαίνεις. Θανξ Πρασινάδα μου. :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Επιεν σπαμ!! Ηβρα το!!! Τωρα μολις τελειωσω θα το φκαλω που τα σπαμ!!!

      Ουλλες οι βιταμίνες πάνω κάτω το ιδιο σκοπο/ρολο εχουν απλα η καθε μια για αλλες πρωτεϊνες ή αλλα βιολογικά molecules τζαι ολες εν εξίσου σημαντικές. Αλλες χρειαζουμαστε παραπάνω, αλλες πιο λίο, αλλα ολες σημαντικες. :)

      Διαγραφή