Δευτέρα, 3 Ιουνίου 2013

Σάιενς φορ ολ (15) - Περι σακχάρων και υποκατάστατων

Ακούμε ποδά ποτζεί για υποκατάστατα της ζάχαρης αλλα ξέρουμε τι είναι;;; Ο σκοπός του ποστ δεν ειναι να συζητησουμε αν ειναι καλά ή κακά αλλά να δούμε τι ειναι ακριβώς τα υποκατάστατα της ζάχαρης.

Ας ξεκινήσουμε με το τί ειναι τουτο που γενικά αποκαλούμε ζάχαρη. Το πιο επιστημονικό ονομα της ζάχαρης ειναι sucrose στα αγγλικά ή σακχαρόζη στα ελληνικά.  Ανοικει στην οικογένεια των δυσσακχαριτών δηλαδή των μορίων που αποτελούνται απο δυο μονοσακχαρίτες. Τωρά θα μου πεις τι εν ο μονοσακχαρίτης ενεν;; Καλή ερωτηση. Ας πουμε οτι εν ενας υδατάνθρακας με γενικό τύπο (CH2O)n. Αλλά επειδή τουτο εν μας λέει κατι ιδιαίτερα χρησιμο για τον μη-χημικό, δειτε το σχεδιούδιν δαμέ πουκάτω τεφτείται οτι κάθε κυκλος με τα ΟΗ του εν ενας μονοσακζαρίτης.

Πηγή http://chemistry.about.com/od/factsstructures/ig/Chemical-Structures---S/Sucrose.-eb3.htm


Στην περίπτωση της σακχαρόζης, δύο μονοσακχαρίτες, η φρουκτόζη και η γλυκόζη κρατούν χεράκια και δημιουργούν μια χημική ενωση. Αρα τωρα εμαθες οτι:
Φρουκτόζη + Γλυκόζη = λαβ φορ εβερ Σακχαρόζη (αρα η απλή γνωστή ζάχαρη).

1 γραμμάριο σακχαρόζης εχει σχεδόν 4 kcal (κοινώς θερμίδες) σε ενεργεια, αρα στην διαδικασία μεταβολισμού ενός γραμμαρίου ζάχαρης, παραγονται 4 θερμιδες ενέργειας.  

Aπο τα λεγομενα "υποκατάστατα της ζάχαρης" ή γλυκαντικά το μοναδικό που εχει δομή παρόμοια με την σακχαρόζη εν η sucralose (πωλείται ως Splenda) και ειναι συνθετικό προϊόν. H sucralose (προφέρεται σουκραλόουζ) δεν διασπάται απο τον οργανισμό αρα θεωρείται ως προϊον χωρίς θερμίδες. Η sucralose ειναι εγκεκριμένη απο το FDA (US Food and Drug Administration).


Πηγή http://openi.nlm.nih.gov/detailedresult.php?img=2892765_yjbm_83_2_101_g02&req=4

















Στην Diet Coke/Diet Pepsi θα βρείτε ενα αλλο γλυκαντικό την ασπαρτάμη ή aspartame το οποίο ειναι ενα μια αποτέλεσμα μιας χημικής ενωσης μεταξύ δύο αμινοξέων, το ασπαρτικό οξύ τζαι την φαινυλαλανίνη στα οποία και διασπάται κατα τον μεταβολισμό. Η ενέργεια που παραγεται ειναι επισης 4 θερμίδες ανα γραμμάριο οπως η "ζάχαρη" αλλα επειδη ειναι ~200 φορές πιο γλυκιά, προστείθετε τοσο λίγη ποσοτητα ετσι η θερμίδες ειναι σχεδόν αμελητέες. Δεν πρέπει ομως να καταναλώνεται απο άτομα που πάσχουν απο φαινυλκετονουρία, ενα κληρονομικό μεταβολικό νοσημα (τα κληρονομικά μεταβολικά συνδρομα σκεφτουμαι να τα κάμω αλλο ποστ....). Η κατανάλωση ασπαρτάμης θεωρείται ασφαλής αν καταναλωνετε κάτω απο 50 mg ανα κιλό βάρους ανα ημέρα. Δηλαδή ενας ανθρωπος 70 κιλα, μπορεί να καταναλώσει 3500 mg ασπαρτάμης την ημέρα αρα γύρω στα 20 τενννεκούθκια Diet Coke/Pepsi.

16 σχόλια:

  1. Ξεκίνησα να διαβάζω το ποστ, έφτασα στη δεύτερη πρόταση, διάβασα "Ο σκοπός του ΤΟΣΤ...", εκατάλαβα ότι επείνασα, άνοιξα τα μπισκότα και μετά εσυνέχισα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ευτυχώς που τα ποστ μου, σε αντιθεση με τα ποστ του Ινβίκτους, ειναι τοστ-φρέντλι! :)

      Διαγραφή
    2. ήμουν σίγουρη οτι το κομμεντ έκαμε το η Μάνα και μετά είδα οτι εσχολίασε που κάτω!

      εγώ πάντως στις μαργαρίτες βάλω stevia!

      Διαγραφή
    3. Πιασμου μια μαργαρίτα! Με τον νέο μου συγκάτοικο στο γραφείο θα την χρειαστώ!

      Διαγραφή
  2. το βρήκα πριν από λίγο στο newsbeast.gr

    http://www.newsbeast.gr/health/arthro/538934/poies-einai-oi-diafores-ton-glukadikon-ousion/

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. μα ειδες συμπτωση! Εγω επροσπαθησα να το καμω πιο επιστημονικο....νομίζω δηλαδη.

      Διαγραφή
  3. Χμμμ πολλά ενδιαφέρον και το ποστ και το λινκ της Μάνας.
    Ξέρω ότι έννεν το θέμα του ποστ, αλλά για την ασπαρτάμη ακούουνται τόσα πολλά που εγώ προσωπικά προτιμώ να φάω ή να πιω κάτι με ζάχαρη κι ας έχει παραπάνω θερμίδες, παρά κάτι με γλυκαντικές ουσίες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αgree. Αν και παλαιότερα τη χρησιμοποιούσα.

      Διαγραφή
    2. Εγω πιστευκω οτι τα πάντα ειναι με μέτρο. Αν καταναλώνεις 1 φακελακι πχ την ημέρα ενεν τιποτε. Το να γινει κατι approved εν πολλα μεγάλη διαδικασια...τζαι αμαν το οριο εν τοσο ψηλο, νομιζω εν σέιφ μια τοση μικρή ποσοτητα. Η καταχρηση σε οτιδηποτε ενεν καλό πράμα.

      Διαγραφή
  4. Και αυτό το ψώνισα σήμερα από το Αθηναϊκο Πρακτορείο (για κάποιο λόγο έχει πέραση σήμερα το θέμα)

    Οι τεχνητές γλυκαντικές ουσίες μπορεί να αυξήσουν την έκκριση ινσουλίνης, γεγονός που μπορεί να οδηγήσει σε διαβήτη τύπου 2, σύμφωνα με νέα επιστημονική μελέτη. Ερευνητές από το Πανεπιστήμιο της Ουάσιγκτον ανέλυσαν τις επιπτώσεις της γλυκαντικής ουσίας σουκραλόζης σε 17 σοβαρά παχύσαρκα άτομα που δεν είχαν διαβήτη.
    Οι ερευνητές έδωσαν σε μερικούς συμμετέχοντες νερό και σε μερικούς άλλους τη γλυκαντική ουσία σουκραλόζη πριν το τεστ πρόκλησης με γλυκόζη για να διαπιστώσουν αν ο συνδυασμός της σουκραλόζης και της γλυκόζης θα μπορούσε να επηρεάσει τα επίπεδα ινσουλίνης και του σακχάρου στο αίμα.
    «Θέλαμε να μελετήσουμε τις επιπτώσεις των γλυκαντικών, διότι αυτά τα γλυκαντικά συχνά συνιστάται σε όσους κάνουν δίαιτα και θέλουν να περιορίσουν την πρόσληψη θερμίδων», δήλωσε ο επικεφαλής της έρευνας Δρ. Πεπίνο. Σύμφωνα με τα ευρήματα της μελέτης, όσοι από τους συμμετέχοντες κατανάλωσαν τη γλυκαντική ουσία εμφάνισαν περίπου 20% αύξηση της γλυκόζης τους στο αίμα.
    Οι γλυκαντικές ουσίες αντιδρούν με τους υποδοχείς της γλώσσας για να δώσουν στους ανθρώπους την αίσθηση της γλυκιάς γεύσης χωρίς τις θερμίδες που συνδέονται με φυσικές γλυκαντικές ουσίες, όπως η ζάχαρη. Ωστόσο, πρόσφατα ευρήματα σε μελέτες σε ζώα έδειξαν ότι γαστρεντερικός σωλήνας και το πάγκρεας ανιχνεύουν τα γλυκά τρόφιμα και τα ποτά με υποδοχείς που είναι σχεδόν ταυτόσημοι με εκείνους που βρίσκονται στο στόμα. Αυτό προκαλεί αύξηση της απελευθέρωσης των ορμονών, όπως η ινσουλίνη. Επίσης έχει βρεθεί ότι όταν οι υποδοχείς στο έντερο , ενεργοποιούνται από τις τεχνητές γλυκαντικές ουσίες, αυξάνοντας την απορρόφηση της γλυκόζης στο αίμα.
    Σύμφωνα με τους ερευνητές, οι μελέτες αυτές θα μπορούσαν να εξηγήσουν το πώς οι γλυκαντικές ουσίες επηρεάζουν το μεταβολισμό, ακόμη και σε πολύ χαμηλές δόσεις, ωστόσο όμως χρειάζεται περαιτέρω έρευνα για να φανεί εάν ισχύουν τα ίδια αποτελέσματα και σε κλινικές δοκιμές σε ανθρώπους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Θελω να πω οτι εγω το ποστ εγραψα το σχεδον ουλλο την Παρασκευη αλλα σημερα το ετελειωσα! Για να μεν λαλείτε οτι αντιγραφω! :ΡΡ

      Για την ερευνα εν εχω κάτι να πω γιατι πρεπει να δω το πρωτότυπο αρθρο. Σημειωσα ομως την φράση "17 σοβαρά παχύσαρκα άτομα" τζαι το 20%.

      Διαγραφή
  5. Είχα την εντύπωση οτι οι γλυκαντικές ουσίες μπορεί να έχουν όντως πιο λίες θερμίδες αλλά εν πιο "επικίνδυνες". Τωρά εκατάλαβα οτι επίστευα λάθος! εν τω μεταξύ εν θα ήταν ενδιαφέρον να μας έγραφες σε συνάρτηση με τούτο το ποστ, τι ακριβώς πρόβλημα έχουν οι διαβητικοί τζαι δεν δικαιούνται να τρώνε ζάχαρη? ή δικαιούνται??
    anonimi X

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Θελω να πιστευκω οτι εγω απλα εκαταθεσα τα γεγονοτα. Θεωρω οτι με μετρο εν οκ. Που την αλλη εν προσφατες ανακαλύψεις σχετικα ετσι η μακρυπρόθεσμη επικινδυνότητα ενιξερω πόση ενι.

      Για τις ερωτήσεις σου ανοιεις μεγάλο θεμα τζαι βεβαια διάς μου ιδέα για μελλοντικό ποστ! :)

      Διαγραφή
  6. Θέλουμεν τζιάλλο σάιενσ, πληηηηζζζ!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Which is better Coke or Pepsi?
    PARTICIPATE IN THE POLL and you could receive a prepaid VISA gift card!

    ΑπάντησηΔιαγραφή